Utbildningar för respektive idrott hittar du på sektionernas sidor.


Ledarutbildning
Skador, Medicin & Kost
 
Muskelbristning

Orsak
-Yttre våld t.ex. spark eller liknande. Muskeln krossas mot benet.
-Överbelastning inne i muskeln orsakad av lokal trötthet som leder till sämre koordination. Lillhjärnan hinner inte med den snabba lägesförändringen.

Akutbehandling av muskelbristning
Minska blödningen genom tryck, högläge, vila och kyla.

1. Tryck
Viktigt att lägga tryckförband så snabbt som möjligt för att stoppa blödningen. Linda hårt, gärna med gummikudde s.k. pilott. Låt sitta på minst 10-15 minuter. Lossa därefter sakta förbandet och linda genast om fast lite lösare. Bindan ska sitta på i två dygn dygnet runt men lite lösare på natten. Därefter lindas skadan så länge det smärtar.
Dagarna som följer bör du inte företa dig något annat än att vila muskeln.

2. Högläge
Är inte jätteviktigt, men ändå att rekommendera, i den akuta fasen. 
Mycket viktigt efteråt och de följande dygnen.

3. Kyla
Ovanpå förbandet kan i akutskedet en kylpåse läggas i smärtstillande syfte, kylan har ingen annan funktion.
 Kylpåsen får dock aldrig läggas direkt mot huden då det finns risk för köldskador.
Man ska aldrig försöka behandla en muskelbristning med kylsprej. 
OBS! Ingen aktivitet efter kylbehandling.

4. Rehab
Redan i början kan man röra hela muskeln, dock utan att belasta den. 
I ett senare skede kan belastad träning påbörjas. Man måste dock värma upp ordentligt innan man belastar muskeln. Belastningen ökas gradvis. Gör det ont har man gått för snabbt fram. 
Det kan ta många veckor att komma över en muskelbristning, och går man för snabbt fram kan skadan komma tillbaka så att man får börja om från början igen.