Välkommen till Hertzöga BK!
Vi använder Cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt.
Hertzöga Bollklubb
Fotboll
A Dam

Robert Nilsson fysansvarig i Hertzöga dam
2020-02-18 22:08
Vi har så klart ställt några frågor till Robert så ni får lära känna honom, så hugg i å bänka er i en soffa ;)

Välkommen till Hertzöga Robert!

Tack så mycket! Det ska bli väldigt roligt att vara en del av Hertzöga BK under säsong 2020.

 

Vad kommer du att ha för roll under säsongen?

Jag kommer huvudsakligen att hjälpa tjejerna i damlaget med skadehanteringen och delvis ha ett ansvar för fysträningarna.

 

Vad har du gjort tidigare?

Jag har varit skadeansvarig/fysansvarig i Carlstad United (div.1) under åren 2016–2019. Jag har även varit huvudtränare/assisterande tränare under några säsonger i Råtorps IK.

 

Du spelar själv?

Ja, jag spelar i Råtorps IK, vilket jag gjort sedan 2007.

 

Bästa fotbollsminne?

Som spelare får jag säga att säsong 2009 med Råtorps IK i division 4 var det roligaste fotbollsåret i mitt liv. Faktiskt så var laget vid den tidpunkten ett av stans bättre fotbollslag. Åren i Carlstad United har också varit väldigt minnesvärda, roliga och lärorika. Där toppar säsong 2018, då vi hamnade på en fin tredjeplats och var snubblande nära att få kvala till Superettan. 

 

Vad jobbar du med?

Jag arbetar som osteopat och driver mitt egna företag, Carlstad Osteopatklinik sedan våren 2017.

 

Vart studerade du till att bli osteopat?

Jag läste till osteopat i Göteborg på Skandinaviska Osteopathögskolan. Efter fyra års studier fick jag en kandidatexamen inom osteopati.

 

Vad gör en osteopat?

En osteopat är en manuell terapeut som behandlar människor med diverse besvär och dysfunktioner relaterade till rörelseapparaten (d.v.s. muskler, leder, senor, ligament, bindväv etc.). När rörelseapparatens funktion hos en person är nedsatt påverkar det kroppens övriga system, och besvärande symptom uppenbarar sig och stör individen.

 

Vid ett besök hos mig genomgår patienterna en noggrann sjukdomsberättelse för att jag ska förstå de bakomliggande orsakerna till varför en individ drabbats av sitt besvär. Därefter utför jag en kroppslig undersökning samt en rad olika tester för att arbeta fram en diagnos på patientens tillstånd. För mig är det viktigt att alltid ta hänsyn till hela kroppen och människan då ett besvär uppkommit i kroppen hos en patient. Möjligen finns det tidigare skador eller medicinska tillstånd att beakta. Ofta behöver patienten behandling på fler områden i kroppen än där t.ex. smärtan är belägen för att han/hon ska bli kvitt sitt besvär.

 

De behandlingsmetoder jag använder mig av är olika manipulationstekniker eller mjukare ledmobiliseringar för kroppens leder, olika stretchtekniker, mjukdelsbehandling/massage och bindvävstekniker etc. Syftet är att främja rörlighet, funktion och bättre samverkan mellan kroppens olika system för att undkomma t.ex. smärta eller andra symptom som besvärar patienten. Det kan också vara av stort värde att jag ger tips och råd gällande livsstilsfaktorer eller träning och rehabilitering för att förebygga att patienterna ska få fortsatta besvär.

 

 

Vilket är ditt bästa tips för att undvika skador?

Att skador överhuvudtaget uppkommer under säsongen kan det bero på en rad olika faktorer. Den grundläggande principen är att varje spelare tar ansvar för sin sömn, kost och vätskeintag för att komma väl förberedd till träningar och matcher för att ta åt sig träningen. Återhämtningen är lika viktig som själva träningen för att hålla sig hel och frisk.

 

För mig är den inre kommunikationen mellan ledare och spelare A och O för att hålla en trupp så skadefri som möjligt över en lång säsong. Idag finns det olika webbaserade system att använda sig av för tränare där spelarna i laget varje dag får skatta sin status i ett formulär. Jag anser att detta är ett jätteviktigt redskap för att tidigt fånga upp om någon spelare t.ex. har någon känning i en muskel eller känner sig sliten och istället behöver anpassad träning/rehabilitering/manuell behandling istället för att träna med laget. Om någon spelare exempelvis sovit eller ätit dåligt en dag kan det också vara idé att kanske inte delta på träningen fullt ut. Utmaningen är bara att få spelarna att svara ärligt i formuläret. Alla vill väl vara med och lira match när helgen kommer?

 

När det kommer till träning och match anser jag att det är väldigt betydelsefullt med en noggrann uppvärmning ca 15–20 min för att minska skadorna. Förslagsvis får uppvärmningen innehålla löpning, rörelse- och stretchprogram/muskelaktivering (med t.ex. gummiband), följt av aktivering med boll etc.

 

Utifrån ett skadeförebyggande perspektiv behöver träningarna utöver alla fotbollsmässiga inslag regelbundet inkludera moment som fokuserar på uthållighet, styrka, spänst, snabbhet och rörlighet. Detta bör tillämpas genomgående över säsongen för att spelarna ska klara av att spela större delen av varje enskild match och hålla sig hela. I framtiden går fotbollen allt mer åt att träna mer individuellt rent fysiskt baserat på vad de har för position och vilken fysisk nivå spelaren befinner sig på. Syftet är givetvis att spelare successivt över tid utvecklas rent fysiskt för att hålla skadefria utefter sin nivå, men också för att bli en bättre fotbollsspelare. Det är faktiskt en svår uppgift för tränare idag, att oavsett nivå, ta hänsyn till att den varierande fysiska statusen i ett lag. Storklubbarna har det lättare med den teknik/kunskap som finns tillgänglig idag. Det som många tränare gör fel idag är att träningsmängden och intensiteten på träningarna sker för snabbt mot vad spelarnas kroppar tål. Spelare hinner inte återhämta sig, vilket istället leder till överbelastningsskador, eller i värsta fall en allvarligare skada och längre tids frånvaro från fotboll. Så mitt råd är att sätta upp långsiktiga mål och en tydlig plan för den fysiska träningen med en långsam progression, just för att undvika skador.

 

En annan vanlig situation i ett lag är att om en spelare inte kunnat träna regelbundet en tid p.g.a. besvär/skada, men vill ändå delta på matchen. Då måste spelaren/tränaren tillsammans ställa sig frågan hur relevant det är att spelaren deltar nästkommande match? Om han eller hon spelar, hur många minuter är det lämpligt efter frånvaron? Utan väl genomförd rehabilitering/tålighetsträning/återhämtning är risken hög för återfallsskada eller ny skada på annan kroppsdel. Vid återgång efter skada måste spelaren slussas in successivt i träning/matchspel för att undvika återfallsskada/ny skada. Värt att tänka på är att de flesta studier som undersökt skador inom fotboll bekräftar att skador ökar under matchspel, vilket sker naturligt då det blir mer tävlingsinstinkt, närkamper och ökad intensitet. Så hur relevant är det att spelaren spelar matcch om han/hon inte kunnat träna fullt ut under en till två veckor? Det beror givetvis helt på besvär/skada.

Från mitt eget perspektiv som osteopat så vet jag att jag kan hjälpa spelare med besvär och känningar snabbare tillbaka i spel via mina manuella behandlingar. Då handlar det om att behandla de påverkade delarna av kroppen som blivit dysfunktionella/överansträngda. Vid skador som orsakat större vävnadsskada ska jag påminna er om att enskilda vävnader har sin läkningstid och är svåra att behandla bort via någon enstaka behandling. Då gäller det istället att följa upp skadan regelbundet med manuell behandling (t.ex. mjukdelsbehandling ca veckan efter bristning i låret) kombinerat med noggrann rehabilitering (excentrisk styrketräning) för att stärka muskeln och arbeta bort ärrvävnad i muskel så att spelaren kan återvända till spel utan ökad skaderisk. 

Avslutningsvis så hoppas jag att min medverkan i damlaget resulterar i att så få spelare som möjligt ådrar sig skador under säsongen, och att jag kan bidra till att laget når fina sportsliga framgångar under 2020!


Nyhetsarkiv
Förlust för damerna2020-09-26 18:11
Hemmamatch för damlaget2020-09-26 00:55
Nyförvärv i Dam 2020-08-12 09:25
Referat: HBK- Lysviks IF2020-08-08 10:00
Referat: QBIK- HBK2020-08-02 11:29
Seriepremiär för Dam2020-07-31 22:21
Inför: Örebro SK hemma2020-07-28 11:05
Referat: HBK- Eds FF2020-06-15 16:55
Träningsrapport Mars2020-04-07 20:44
Kaptener utsedda2020-03-27 07:58
Referat: HBK- Torsby IF2020-03-23 07:29
Inför: Torsby IF hemma2020-03-20 20:03
Referat: HBK- Säffle SK2020-02-15 17:04
Inför Säffle SK2020-02-14 18:36
Träningsrapport Januari2020-02-03 10:14
Damlaget utökar truppen2020-01-29 09:20
Vinst igen för damerna2019-09-09 09:46
Ny spelare i Dam A2019-08-21 21:42
DM final imorgon2019-08-13 15:55
Mallbacken på Ilanda IP2019-07-27 07:45
Hemmamatch på söndag2019-06-21 08:56
Hemmamatch på lördag2019-06-05 10:02
Matchreferat Dam2019-06-03 16:16
Hemmamatch för Dam2019-05-22 11:19
Matchreferat GDFF - HBK2019-04-22 22:59
Historiska målskytten2019-04-14 21:59
1-0 vinst mot Hallsberg2019-03-18 00:07
Träningsmatch imorgon2019-03-08 09:50
Matchreferat Qbik - HBK2019-02-24 20:46
Sista hemmamatchen 2018-09-20 21:45
6-0 vinst för damlaget2018-09-16 09:33
Toppmatch till helgen2018-08-30 08:39
Vinnare av DM 20182018-08-07 12:56
Damlaget utökar truppen2018-07-24 10:35
Hemmamatch på HBK-Dagen2018-06-05 22:05
Oavgjort på Norvalla2018-06-04 17:40
Dags för hemmamatch!2018-05-25 14:07
Matchreferat DM2018-05-17 08:23
Nollan i 360 minuter.2018-05-15 08:51
Tredje raka vinsten2018-05-08 11:37
Vinst i genrepet2018-04-15 17:43
Hallsberg - HBK Dam2018-03-13 12:26
Wilma på Bosön2017-11-27 11:17
Serieseger 20172017-09-23 14:56
5-0 vinst i derbyt!! 2017-09-16 17:01
Hemmamatch för Damerna2017-08-24 07:59
Oavgjort i derbyt2017-08-08 10:19
DM semifinal på Ilanda2017-07-23 11:29
Fem raka segrar!2017-05-25 15:16
Tredje raka för dam2017-05-14 18:57
Vinst i premiären2017-05-03 17:47
Seriepremiär2017-04-27 09:00
Hertzöga BK - Eds FF2017-03-26 09:40
Dam truppen 20172017-01-26 23:19
Dam truppen 20172017-01-25 20:06
Hallvärmländskan Dam2017-01-25 19:53
Dam truppen 20172017-01-25 19:39
Dam truppen 20172017-01-25 19:35
Dam truppen 20172017-01-25 19:32
Dam truppen 20172017-01-25 19:27
Dam truppen 20172017-01-25 19:21
Dam truppen 20172017-01-25 19:17
Dam truppen 20172017-01-25 19:13
Dam truppen 20172017-01-25 19:09
Dam truppen 20172017-01-25 19:05
Ny i dam truppen 20172017-01-24 21:30
Ny i dam truppen 20172017-01-24 21:24
Damtruppen 20172017-01-24 13:55
Dam truppen 20172017-01-24 00:23
Nu laddar vi för 20172017-01-24 00:14