Samtidigt som första träningen så bjöd vi in till föräldramöte för att starta igång den nya säsongen. Deltagandet var något lågt så därför skickar vi här ut en sammanfattning av det vi berörde på föräldramötet. Deltagande från er som föräldrar behövs för att avlasta runt laget så att vi tillsammans kan möjliggöra att grabbarna får träna och ha kul och växa både som individer men också som lag. Därför önskar vi att vi tänker till ordentligt om det finns något som du själv som förälder kan tänka dig att engagera dig inom i laget.
Presentation
Ledarna som kommer jobba med laget i år är:
Lars Karlsson, (ekonomiansvarig)
Jonas Kullén
Marcus Nilsson
Malvin Fredriksen
Stefan Larsson
Sara Lundquist
Mattias Molin
Detta är den mer ordinarie tränaruppställningen men ibland kan vi även komplettera oss med fler personer beroende på tillgängligheten för oss. Vissa i ledargruppen känner ju också barnen väl från sommarens fotbollssäsong.
Träningar
I SportAdmin har ni hela säsongens träningar upplagda under aktiviteter. Med fördel så får ni gärna rapportera där om det finns dagar då ni redan nu vet att ni inte kommer kunna delta, om man exempelvis är bortrest. Detsamma gäller med matcherna som också finns upplagda under aktiviteter. Markerar man ej tillgänglig på en match så har vi bättre möjlighet att kalla spelare som kan delta och dessutom kompensera om det är så att man är bortrest vid något tillfälle.
Vi uppmanar er som föräldrar att också stämma av med era barn så att deras dagsform är tillräckligt god för att delta på en träning. Med det menar vi att om det har vart en dag som varit jobbig på något sätt för barnet så kan det vara mer värdefullt att vara hemma och vila från den träningen och komma tillbaka när man är mer redo. Det är inte alltid så att en dålig dag blir bättre av att man får komma iväg och träna innebandy. Men det är ni föräldrar som känner era barn bäst förstås. Ha gärna en dialog med oss tränare om det är något speciellt så kan vi också stötta mer för de som behöver det.
Glöm inte bort att den 26 oktober så är det ingen träning utan istället en lagfotografering på Skåreskolan klockan 17:00. Till detta så kommer ni få ut en lapp att fylla i där det finns möjlighet att beställa hem bilder för påseende, både lagbild och individuella bilder.
Matcher
Vi kommer sträva efter att lägga ut kallelser i så god tid som det är möjligt för att ni som föräldrar ska kunna planera på ett bra sätt. Svar önskar vi senast en vecka före match, det är minst lika viktigt att rapportera att man kommer som det är att man inte kan komma. Har vi inte tillräckligt i laget med en vecka kvar så kommer frågor gå ut till andra spelare att delta istället för de som inte svarat.
På bortamatcher så uppmanar vi er att ha kontakt med varandra för hjälp med eventuellt samåk. Tänk på att vi alltid är två tränare med så ta kontakt med oss om det exempelvis är så att ni inte har möjlighet att följa med eller ordna skjuts av någon anledning. Det finns också en samåksfunktion i SportAdmin.
På match så samlas vi alltid en timme före matchstart i omklädningsrummet. Vi byter om tillsammans på plats och det är föräldrafritt i omklädningsrummen som gäller både före och efter match. Detta är en del i att vi tänker jobba in egna rutiner kring laget hur vi gör när vi laddar inför match, men också hur vi summerar oss efter match. Detta är viktigt då alla barn är förtjänta av en återkommande struktur och det underlättar att bibehålla ordning i gruppen. Så innan man rusar hem efter match så avrundar vi tillsammans med alla spelare i omklädningsrummet innan vi släpper ut de till sina föräldrar igen.
Gemensamma åtaganden
VI har en del roller som behöver bemannas för att ge barnen bästa förutsättningar att få träna och spela innebandy både under säsongen men också på längre sikt. En del handlar om åtaganden som är gemensamma, andra handlar om att bygga laget framåt både ekonomiskt och genom att stärka lagkänslan. När vi själva spelar hemmamatch kommer vi göra det i Ilandaskolan och där får vi själva organisera kiosk om vi ska sälja och dra in pengar till laget. Men sen har ungdomssektionen som ansvar att bemanna kiosken i Ilandahallen vid alla matcharrangemang för innebandy, för detta har vi i nuläget fått tre datum.
Arrangemangsplanering som handlar om att fördela våra olika pass i kiosk både på egna matcher samt gemensamma åtaganden i Ilandahallen, samt sekretariat på hemmamatcher. Detta uppdrag tog Johan Larsson på sig, det tackar vi för!
Kioskansvarig vi behöver någon som tar hand om kiosken som vi står för på våra hemmamatcher i Ilandaskolan. Det innebär att man har hand om en låda som skall vara påfylld med diverse varor till försäljning och man ser till att denna är påfylld till varje hemmamatch. Lådan hämtas sedan av den som är utsedd att jobba i kiosken under den matchen. Med andra ord ett ansvarsområde som kan skötas "hemifrån". Här ser vi gärna att någon anmäler sig.
Sociala arrangemang vi efterlyser någon som skulle vilja styra upp lite sociala arrangemang runt laget. Det kan handla om att vi tillsammans kanske går på en A-lagsmatch och hejar på eller gör någon annan aktivitet som är utanför tränings och matchaktiviteterna för att baren skall få umgås lite under vanliga former. Önskemål om kanske en aktivitet kring årsskiftet samt någon form av avslutningsaktivitet. Här är det bara att anmäla intresse.
Sponsring behövs för att möjliggöra framtida kostnader. Det kan handla om att vi tillsammans vill åka på exempelvis cuper, eller inhandla material så som exempelvis målvaktsutrustning eftersom klubben inte står för all den utrustning som krävs. Det behöver såklart inte enbart handla om sponsring utan också försäljning av olika typ för att bygga på vår gemensamma lagkassa både för nu men också på längre sikt. Vill man exempelvis åka på en lite större cup när barnen är äldre så kostar det en del. Fritt att anmäla intresse även här.
Utan att vara särskilt kort så var detta en sammanfattning av det vi pratade om på mötet. Vi ledare vill understryka att vi är väldigt taggade för den säsongen som vi har framför oss och det vet vi att barnen är också. Vi vill tacka på förhand för att vi får förmånen att jobba med att utveckla era barn både som individer men också inom laget.
Hör gärna av er om ni har frågor eller vill sträcka upp en hjälpande hand!