Välkommen till Hertzöga BK!
SportAdmin använder Cookies för att förbättra din användarupplevelse. Genom att klicka på Jag Godkänner tillåter du detta. Här kan du läsa mer om cookies och hur SportAdmin använder dem.
Hertzöga Bollklubb
Fotboll

10-Åringarnas
2023-03-20 20:38

Hej alla föräldrar.
Som vi informerade om på föräldramötet så är planeringen inför 10-åringarnas cup i full gång.
Respektive arbetsgrupp som vi har hand om har fått en ansvarig, det blir nu den ansvarige i varje grupp som sammankallar sin grupp där ni tillsammans planerar och ansvarar för bemanning under cupen.

Vi började informera om cupen på föräldramötet föregående år, efter genrepet och på föräldramötet i år.
En familj har anmält förhinder, så från och med nu räknar vi med att alla andra är på plats den 5-6 augusti och hjälper till, skulle man av någon anledning ha förhinder som inte är meddelat till cupledningen nu, så är det upp till var och en att skaffa en ersättare, mor och farföräldrar får gärna hjälpa till.

Vad gäller priser till lotteriet så kommer vi att återkomma med vad som gäller iår.

Bifogat finns Bemanningsplanen som är gjord, där framgår vem som är ansvarig för respektive grupp och vilken grupp ni tillhör.

Under fliken dokument finns information och svar på de flesta frågor.

/Johan och Magnus

Tack för deltagandet på föräldramötet
2023-02-24 13:59

Om föräldramötet

Jag funderade efter mötet på om vi ledare fick allt sagt om säsongen 2023 på föräldamötet igår. En sak glömde jag att säga: Tack för att ni var så många som faktiskt kom på föräldramötet. Det är en styrka för laget att så många ställer upp och kommer - och inte en självklarhet i alla lag.

 

Presentationen från föräldramötet ligger på fliken "dokument", mappen "Föräldramöten" här på lagsidan.

För er som inte var med: Hör gärna av er till oss ledare om ni har frågor kring hur vi ska träna och spela i år, när vi går upp ett steg i spelarutbildningsplanen. Bilder om detta ligger även i presentationen.

 

Klädbeställningar

Rabatterad/sponsrad svart regnjacka och/eller grön zip-tröja: se separat mejl 26/2. Sista beställningsdag 3/3!

 

Träningskläder (grön t-shirt, svart byxa och gröna strumpor) beställer ni själva på: Stadium teamsales Hertzöga

 

Om ni behöver testa kläderna innan beställning finns det möjlighet att göra det när kansliet är öppet. 

 

Kansliets öppettider är:
Måndag: 08.00-18.00

Tisdag: 08.00-16.00

Onsdag: 08.00-16.00
Torsdag: 08.00-18.00
Fredag: 08.00-13.00

 

Idrottförälder

Tips på några länkar som handlar om det jag pratade om på mötet:

Idrottens himmel och helvete (SVT)

Checklista för idrottföräldrar (SVT) (den jag visade på mötet)

Idrottsföräldern (Instagramkonto)

HBK:s Barn- och ungdomspolicy Föräldraansvar hittar ni på näst sista sidan. 

 

Slutligen länk till en några år gammal krönika av Jennifer Wegerup 

som avslutas tänkvärt med texten: 

 

En mamma sa nyligen till mig: "Vi har lagt så mycket tid på att skjutsa till träningar och kolla på matcher och nu vill vår son sluta spela. Vi trodde han skulle bli något i fotbollen men allt var förgäves".

Men det var det ju inte. Inget vi gör med våra barn och unga är förgäves. I livet förlorar vi lika ofta som vi vinner. Rätt få blir i slutändan elitidrottare. Det som räknas är stunderna tillsammans: i innebandyhallen, på isen, på planen, på läktaren, i bilen på väg dit. Tillsammans. Just där, just då.

Det är vad barns och ungas idrott handlar om och inte ett enda ögonblick är förgäves.

 

Kom ihåg att vi föräldrar är superviktiga - för barnen i laget, föreningen, domarna och motståndarna! 

Och kom ihåg att alla ni idrottsföräldrar i P13 är väldigt bra - men det är ändå bra att påminna oss själva om hur vi ska tänka om barnidrott ibland!

 

/Lars, lagansvarig säsongen 2023

Uppstart fotboll 2023
2023-01-28 07:43

Januari är knappt slut, men redan nu har vi ledare och föräldragrupp dragit igång planeringen inför säsongen 2023.

 

Viktiga datum

23/1 hade ledare och föräldragrupp uppstartsmöte för 2023.

26/1 så träffade Magnus Ellinge och Johan Larsson F13:s motsvarigheter för att dra igång planeringen av 10-åringarnas cup som vi ska arrangera den 5-6/8 i år (så boka inte semesterresan då, eftersom alla familjer förväntas ställa upp med minst en förälder var, för att kunna dra runt hela arrangemanget). 

23/2 kl 18.00 kommer vi att ha ett föräldramöte på kansliet där minst en förälder för varje barn förväntas närvara. Kallelse kommer i sportadmin. Svara på den och lägg in i era kalendrar!

1/5 Säsongsstart för fotbollsträning. (Träningsdagar och tider meddelas senare).

 

Ekonomi och sponsring

Efter Genrepet har vi 58000 i lagkassan. Det låter kanske mycket men om vi ska åka på roliga cuper i framöver så räcker det inte långt för en träningsgrupp med 39 barn. Därför blir 10-åringarnas ytterligare en viktig inkomstkälla, men vi måste även komma igång med sponsorer.

 

I första hand vill få sponsring för att bekosta en del av träningsställen, samt en träningsjacka. För att få ihop sponsring som täcker träningsjacka så behöver vi ha minst 5 sponsorer som bidrar med 5000kr/var för att få sitt tryck på ryggen av jackan. 

Beroende på sponsring så kan vi eventuellt trycka nummer på träningströjorna, så att vi kan ha dem som matchsställ. Men vad vi har möjlighet att göra och bekosta kommer att vara beroende av vad vi kan dra in för intäkter.

På grund av leveranstider av jackor och tryck så vill vi att alla snarast tänker efter om ni, era anhöriga, eller vänner har kontakt med något företag som kan tänkas bidra med 5000kr för att sponsra kläder till barnen.

Fråga helt enkelt efter 5000kr där de får ett sponsortryck på 39st lagtröjor för en god sak, för att ALLA barn i laget ska ha goda förutsättningar att få en träningströja. Hör av er till Lars eller Christoffer Sterner om ni funderar på något om hur man frågar eller liknande.

  

Organisation

Några mindre förändringar sker på ledarsidan. Joachim Falk kommer att fokusera sin tid som ledare för P11 och lämnar oss i år. Några av oss andra ledare kommer dessutom att ha andra åtaganden i år som begränsar möjligheterna att vara ledare en aning. Därför har vi fyllt på i ledartruppen så att vi kan fortsätta att leda en sådan stor träningsgrupp som vi är på ett roligt och givande sätt för alla barn.

De som ni kommer att se på gräsplanerna med barnen 2023 är Olle Wennberg, Cristoffer Sterner, Erica Falk, Lars Karlsson, Johan Roesell (NY), Kjell Persson Granö, Kristian Andersson, Linus Sandberg och Malvin Fredriksen (NY och beroende på när vi får träningstider).

  • Huvudansvarig: Lars Karlsson
  • Ekonomi: Linus Sandberg
  • Klädbeställningar: Sofia Sandberg och Jannie Renström
  • Deltagare i HBK:s sponsorgrupp: Niklas Gunnarsson
  • Arrangemangsansvariga: Johan Larsson och Magnus Ellinge
  • Informationsansvariga: Johan Larsson (arrangemang) och Lars Karlsson (fotboll)

Föräldragruppen: Johan Larsson, Magnus och Katrin Ellinge, Sofia och Per-Erik Karlsson, Andreas Nordin och Julie Halling, Malvin och Therese Fredriksen, Sofia Sandberg, Jannie Renström

 

Laget/Träningar

2023 kör vi två träningar i veckan utöver en match på helgen. Spelformen i år är 7-manna där vi med en träningsgrupp på 39 barn kommer att anmäla tre lag till matchspel i år. Säsongsstart är 1 maj. OM det blir några träningar redan i April återkommer vi till senare.

 

Inför Genrepet - lagindelning
2022-09-20 21:38

Det känns inte som det var så länge sedan vi samlades i föreningslokalen för föräldramöte tidigt i våras och pratade om säsongen och om Genrepet. Det där stora avslutande arrangemanget låååångt där borta i slutet på säsongen. 

 

Nu är vi där. Och det ska bli superkul.

 

På senare tid har vi tränat allt mer på sjumannafotboll och under senaste veckan har vi introducerat det spelsystem vi kommer att använda oss av i Genrepet och nästa säsong. Spelsystemet kallas 2-3-1 och innebär 2 backar, 3 mittfältare och 1 forward. Under fem-manna har vi bytt positioner friskt under matcherna så att barnen får spela överallt. Nu kommer de att få spela längre tid under matchen på samma positioner.

 

Alldeles nyss (onsdag kväll) fick ni en ny kallelse till Genrepet från Sportadmin. I den kallelsen ser ni vilket lag ert barn kommer att tillhöra och vilka som är ledare för ert lag. I kallelsen finns också samtliga match- och samlingstider för dagen. 

Tider och spelschema finner ni även här på lagsidan under fliken dokument >> Genrepet. Samma mapp som bemanningsschemat.

 

Nu håller vi tummarna för en riktigt fin höstdag! Vi ses på söndag.

 

/Ledarna

Omgång 5 spelad - dags för omgång 6 i poolspelet
2022-09-01 22:08

Helgen som gick spelade samtliga fyra lag, som vi ställer upp med i varje omgång, på söndagen. Två lag åkte till Örsholmen och två lag till Arvika. Det var många barn som inte kunde nävara den här omgången av olika anledningar och det går mycket förkylning i Skåreområdet, men vi ställde upp med totalt 21 barn fördelade på fyra fem-mannalag. Så det blev mycket speltid för var och en och de skötte sig som vanligt med bravur. Och som vanligt så spelar vi som vi tränar, vilket märks på matcherna. 

 

Omgång 5

Under våren pratade vi mycket om begreppen anfall och försvar.

Efter semestern har vi infört positionsspel när vi tränar fem-manna så att vi har två backar och två forwards, som en introduktion inför sju-manna. Fortfarande så deltar hela laget i anfall och hela i försvar - oavsett om man är forward eller back. Det är de begrepp vi använder och alla får hela tiden prova på allt. 

 

Krångligt i början - men det börjar sätta sig hos dem. Fortfarande så är vi noga med att inte tala om för dem var de ska springa eller hur de ska göra. Men vi berättar vad man ska tänka på om man är back eller forward. Det är en del i utbildningsplanen vi följer - att de ska lösa situationerna själva utan att någon från sidan styr dem.

Vi har också provat på 7-manna på några träningar, inför Genrepet i slutet på september.

 

Inför omgång 6

Redan till helgen, den 3/9 spelar halva truppen omgång 6 i Forshaga och andra halvan spelar den 11/9 i Edsvalla.

 

Eftersom det fortfarande är en del frånvaro pga förkylningar så erbjuder vi dem som ska spela 11/9 - att även spela 3/9. Eller om man helt enkelt vill byta helg. Vi fyller på med de som hör av sig och först till kvarn gäller tills vi har max 9 i varje lag. Se fliken kalender ovan, för tider.

 

Är det någon av de som inte kan spela den 3/9, som vill och kan spela 10/9, så kan ni på samma sätt höra av er till Lars, så justerar han i kallelserna.

 

/Ledarna

Erika, Joachim, Linus, Christoffer, Kristian, Lars, Kjell och Olle

Genrepet info
2022-08-11 08:41

25 September är det dags för genrepet.

Ni har fått bemanningsschemat utskickat tidigare i veckan, men det ligger också på lagets sida under dokument och fliken genrepet.

På det extra föräldramötet vi hade om genrepet berättade vi vad varje arbetsgrupp förväntas göra.

Vet att det var någon som hade förhinder så här följer och kort sammanfattning:

Grillen

Behöver väl ingen närmare förklaring, men viktigt att alla i gruppen hjälps åt och använder sig av ev kontakter för att få så billigt inköp som möjligt.

Ansvarig för denna grupp är Lucas Erikssons föräldrar kontaktuppgifter hitta ni i Sportadmin under kontakter.

Arena och Städ:

En ganska stor grupp, här kommer det bli ett möte om någon vecka där vi går igenom allt det praktiska som ska göras. Berörda kommer bli informerade när detta möte blir.

Ansvariga är Hjalmar Åsterud och Erik Ellinge 

Sponsring:

Lukas Lindgren har ansvaret för att försöka få in lite sponsorer, känner ni att ni har någon som vill sponsra med något eller vara plansponsor så kontakta Lukas pappa om detta.

Kontaktuppgifter hittar ni i Sportadmin under kontakter.

Lotteri Och Aktivitet:

Denna arbetsuppgift delar vi med tjejlaget, vi ska ha ett möte med dom 18/8 återkommer med mer info till berörda efter det mötet. Som vi sa på föräldramötet så ska varje familj skänka 1 pris till lotteriet det kan vara allt från en reklamvattenflaska till tv. Vart detta ska lämnas återkommer vi till.

Kiosk:

Vi ansvara för bemanningen av Hertzögas kiosk denna vecka, som det är nu får vi endast sälja maten själva medans Hertzöga ska sälja övrigt som godis, läsk glass mm.

En diskussion förs om vi ev kan få ta all den försäljningen själva och då tjäna lite mer pengar.

 

Hoppas att alla planerat in helgen 24-25/9 i sin kalender, lördagen kommer gå åt till att ställa iordning Ilanda ip för cupen.

 

Sist men inte minst så är det viktigt att ALLA stannar kvar på söndagen och hjälper till att städa och göra fint efter oss.

 

/Johan & Magnus 

Spelade matcher
Kommande aktiviteter
Inga aktiviteter inbokade
Nyheter från sektionen
Nyheter från föreningen