Uppstart inför säsongen 2021-22
2021-09-26 20:46
I strålande fotbollsväder prickar Jonas av checklistan inför innebandysäsongen

Dags för innebandy igen

I lördags tog fotbollssäsongen slut för HBK P13 och på söndagen var det dags att planera inför kommande innebandysäsong för HBK IP13. Delar av ledargruppen samlades utomhus på ett soligt Ilanda och det kändes inledningsvis fortfarande som sommar, men allteftersom solen sjönk så känns det ganska skönt att vi snart ska byta till en inomhussport.

Den här säsongen slår vi ihop de båda träningsgrupperna som tidigare tränat i Skåreskolan, till en enda stor grupp som kommer att träna i Ilandaskolan och spela sina hemmamatcher med poolspel i Hultsberg.

För att barnen skall få spela så mycket match som möjligt och slippa att sitta på avbytarbänken så har vi anmält hela fyra lag till poolspelet.

Ledare

Totalt kommer vi att vara hela 10 ledare som hjälps åt under säsongen, vilket kommer att behövas för att bedriva träningar på ett hållbart sätt, både för barn och ledare i en så stor barngrupp.

Flera av oss ledare har gått grundutbildning som barnledare i innebandy och/eller fotboll och någon har gått fortsättningsutbildning. Vi hoppas att några fler ska kunna gå utbildning under säsongen.

Vi öppnar till hallens omklädningsrum ca 15min innan träningsstart och vi vill att barnen kommer så ombytta som möjligt och vi vill gärna att ni föräldrar knyter på barnen inomhusskorna i entré/omklädningsrum när ni lämnar barnen.

Tid för träning

Träningen kör vi igång måndagen den 4:e oktober. Vi tränar på måndagar kl 17-18 och onsdagar kl 18-19 i Ilandaskolans idrottshall.

Utrustning

Innebandyglasögon är obligatoriskt och skall vara på under hela träningen. Har barnet inte glasögon med sig, så kommer barnet inte att få delta. (Ta inte för givet att det finns glasögon att låna).

Klubba. Alla har med sig sin egen klubba. Det finns inte klubbor att låna på plats. Det finns ingen obligatorisk längd, men det blir roligare för barnet om han har rätt längd. Läs mer här om klubb-längd på Stadium.

Föräldrar

Även om alla restriktioner för Covid är på väg att släppas på, så vill vi åtminstone inledningsvis på säsongen att ni lämnar barnen till oss i hallen medan ni själva väntar någon annanstans. Om ni måste vänta inomhus, så går det bra att vänta i omklädningsrummet.

Vi kommer att bli många barn och ledare i hallen och även om vi har en plan för att hantera detta, så vill vi hitta formen för det, utan att dessutom ha 30 föräldrar som hänger längs väggarna. Vi hoppas ni har förståelse för detta.

Självklart kommer ni att få se era barn spela innebandy under säsongen, inte minst på matcherna som spelas med läktare, men inledningsvis vill vi ledare göra på detta vis. Undantaget är givetvis de barn som måste ha med sig en förälder som extra stöd för att kunna genomföra en träning.

Kommunikation sker i Sportadmin

Förra säsongen kommunicerade vi mycket med er föräldrar via Whatsapp. Den här säsongen gör vi som i fotbollslaget - vi kommer att kommunicera allt genom Sportadmin till er mejl och inget annat.

I sportadmin kommer alla träningar att läggas upp i schemat och kallelser till alla matcher kommer att läggas upp och skickas ut. Om ni har frågor så mejlar ni eller ringer oss. Ni hittar alla kontaktuppgifter till alla föräldrar och ledare i laget genom.... Sportadmin!

Så ladda ned appen om ni inte gjort det och logga in med den mejladress som ni registrerat hos Hertzöga när ni blev medlemmar.

Minnesanteckningar2023-10-07 11:49
Slut på säsongen2023-04-03 15:40