Välkommen till Hertzöga BK!
SportAdmin använder Cookies för att förbättra din användarupplevelse. Genom att klicka på Jag Godkänner tillåter du detta. Här kan du läsa mer om cookies och hur SportAdmin använder dem.
Hertzöga Bollklubb
Fotboll

Sponsring av tränings- och matchtröja
2024-02-27 21:33

 

Trevligt att se alla er som kom på föräldramötet förra veckan. Det var som vanligt mycket information om kommande säsong. Vi ska lägga upp en nyhet här på lagsidan med all info snart, så att ni kommer ihåg vad som sades och så att ni andra kan läsa ikapp. 

 

Men fram till dess - det viktigaste som måste ordnas i närtid:

 

Matchtröja + sponsorer

På mötet bestämde vi efter diskussion och på förslag från ledargruppen att vi satsar på att ordna med individuella matchtröjor med nummer och namn på, som både går att träna och spela match i. Det blir en symbolisk avgift om 100kr för tröjan, även fast vi nu har fem sponsorer som sponsrar 100% av kostnaden för tröjor och tryck.

 

Välkomna att pröva storlekar

Det kommer att finnas möjlighet att prova tröjstorlekar måndagen 4/3 kl 18-19 i damstugan. (Damstugan är den mindre byggnaden till vänster om infarten till kansliet)

Tänk på att barnen kan dra iväg i storlek ganska rejält från nu och fram till hösten, så ni inte tar för liten storlek. 

 

Cup 29-30/6

Och på tal om cup, så beslutade på mötet att sommarens cupäventyr blir här i Karlstad, men på Örsholmen i år. 29:e-30:e Juni spelas cupen, så boka inte er semesterresa den helgen.

Vi kommer att anmäla tre lag, så att alla får mycket speltid. 

Föräldragruppen har i samverkan med alla er föräldrar fått i uppgift att genomföra en gemensam övernattning på hemmaplan natten mellan 29-30/6, till exempel i sovsal i skola. Det blir en rolig aktivitet och träning inför nästa cupäventyr, 2025, då vi planerar att åka på en större cup lite längre bort.

Inför föräldramötet 21/2
2024-02-11 22:14

6/2 hade ledarna från i fjol och de ledare som kört vidare under vintern ett planeringsmöte inför säsongen och inför föräldramötet 21/2.

 

Några saker som vi alla tillsammans måste fundera på inför föräldramötet och inför säsongen: 

  • Ledare: Vi har en bred ledartrupp med kända ansikten för barnen även denna säsong. Men vi män ser gärna att vi kan fylla på ledargruppen med en kvinnlig ledare (Erica kommer inte att kunna vara med). Att vara ledare betyder inte att du måste ha spelat fotboll själv, eller varit ledare sedan tidigare.
  • Cuper: Vi har arrangerat cup själva två säsonger. Nu är det dags att åka iväg på cup och det finns ett gäng att välja mellan. Efter diskussion i ledargruppen så är vårt förslag att vi anmäler laget till Sun Cup som spelas på Örsholmen 29-30/6, samt ordnar med övernattning i skola och aktivitet på hemmaplan i Skåre. För detta behövs föräldrar som hjälper till att arrangera. Föräldragruppen håller ihop detta i år.
  • Föräldragruppen: Här behöver vi fylla på med 1-2 personer, då en familj slutade i laget redan i fjol. Föräldragruppen har en väldigt viktig roll för att vi ska få ihop en bra lagsammanhållning och ha roligt tillsammans även utanför planen. 
  • Träningskläder: Förslaget är att vi med hjälp av sponsorer och en mindre del av den intjänade lagkassan investerar i tränings/matchtröjor med nummer och namn på. Kalkyl gås igenom på föräldramötet.

Det här är alltså förslag som föräldramötet tar ställning till gemensamt och det är engagemang i form av olika uppdrag och roller som vi också behöver hjälpas åt med. 

 

Vi ses den 21/2 kl 19.00 på kansliet.

 

/Ledarna

Utomhussäsongen 2024
2024-01-23 17:28

Några är inne i futsalsäsongen 2023-24, men nu börjar det lite smått startas upp planering inför sommarsäsongen 2024.

 

Förra måndagen hade alla vi ledare för sommar och vinterfotboll ett första möte för säsongen, där vi summerade 2023 och började prata om 2024.

 

Efter två år av planering och genomförande av egna cuper, så har vi i år ingen cup att planera. Men det är dags att åka bort på cup - och det har vi redan börjat diskutera i ledargruppen. Ambitionen är att välja en cup i närområdet 2024 och åka lite längre bort 2025, som den stora finalen på 7-mannaspelet, innan vi går över till 9-manna 2026.

 

I fliken dokument här på lagsidan kan ni hitta tre stycken lagfoton från 10-åringarnas i mappen 10-åringarnas. Jag (Lars) är ingen mästerfotograf när det gäller porträtt, så ni får redigera och beskära dem själva innan ni skriver ut dem och hänger på väggen.

Här är länken: https://www.hertzogabk.se/dokument/?ID=285365

 

Föräldramöte

Som vanligt ska vi dock ha ett föräldramöte redan nu, tidigt på säsongen. Detta är satt till den 21/2 och är obligatoriskt för alla som är föräldrar till ett barn som spelar i Hertzöga. Kallelse kommer som vanligt i Sportadmin - som alla ska svara på. Så långt som det är möjligt är en förälder per barn är välkomna för att lokalen inte ska bli överfull. I de fall båda föräldrarna har anledning att komma, så får ni gärna skicka ett meddelande om det till Lars (0700-010130) så jag vet hur många vi blir.

Redan nu är det klart att vi behöver fylla på några vakanser i föräldragruppen. Den här säsongen arrangerar vi ingen cup, men kommer att behöva föräldrar som arrangerar någon eller några lagaktiviteter utanför fotbollen. T.ex grillkväll eller något annat kul. Kanske i samverkan med F13. 

 

25/1 är det kick-off för ungdomsledare i Hertzöga, där varje lag deltar med minst en representant.

 

6/2 kommer vi att ha ytterligare ett ledarmöte för mer detaljplanering av säsongen.

 

21/2 är det alltså föräldramöte kl 19.00 på kansliet. 

 

/Lars, huvudansvarig, P13

Byxor och handskar kvarglömt
2023-08-07 17:13

Dessa låg kvar i omklädningsrummet när alla hade gått hem efter cupen. 

 

 

 

10-åringarnas - några kom-ihåg
2023-08-04 13:22

Hej,

Vi ledare vill påminna om några regler, saker att tänka på och saker att skicka med barnen. 

Även detta år spelar vi fotboll utan fokus på resultat. Det gäller även för 10-åringarnas cup. Vi fortsätter fokusera på att ha roligt, lära oss fotboll och att göra det tillsammans. Vi ledare försöker att inte säga var individen skall stå eller springa - det beslutar de själva. Vi coachar inte för seger, utan för att de ska utvecklas. 

Som föräldrar och ledare uppskattar vi inte bara våra egna prestationer, utan även motståndarnas och våra barndomares prestationer. Vi applåderar men försöker undvika att uttrycka besvikelse om någon missar eller ett mål går in (även om det är lätt att ryckas med).
Vi ledare ansvarar för barnen under cupen och coachar dem enligt vår spelarutbildningsplan. Därför vill vi inte att någon förälder coachar sitt barn individuellt från sidan eller mellan matcherna. Men det där har vi tjatat om i många år nu, så det vet de flesta.

När vi spelar cup, så är vi tillsammans och peppar varandra, inte bara på matchen. Vi har roligt som ett lag även mellan matcherna. Vi hejar på varandra och har kul. Vi äter lunch tillsammans och äter helst mellis tillsammans i lagen. Vi har pratat om detta på träningarna under veckan - och ni får gärna prata med era barn om detta. 

Ordningsregler/info:

  • Godis, chips, glass och dricka äter vi inte under cup-dagen. Men det är ok efter sista matchen för dagen. 
  • Mobiltelefoner lägger barnen i låda/väska som vi ledare tar med, medan vi spelar match. Däremellan ansvarar barnen själva.
  • Gå och lägga sig i tid på fredag och lördag så att man orkar vara med hela dagen. Det blir roligare en själv och för ens lagkamrater om man orkar hela dagen.
  • Äta frukost! Helst bra energi, som t.ex. gröt.
  • Cuptält. Vi kommer att ha ett lagtält på tältområdet att samlas och hänga i under dagen. Men samling inför match sker på utsatt tid i omklädningsrummet. (På lördag morgon är det 45min innan matchstart för respektive lag). Samtliga HBK-lag har omklädningsrum 1 på Ilanda - närmast kiosken. 


Att ta med:

Överdragskläder/ombyteskläder och skor.
 Alla får kompletta matchställ på matcherna. Men mellan matcherna så är det bra med överdragskläder och skor att byta med. När vi går och äter lunch så går vi inte med fotbollsskor.
Regnkläder. Prognosen ser lovande ut, men som det är just nu, så kan det komma skurar. 
Mellis-låda. Vi kommer att äta lunch tillsammans, men mellis kommer att behövas om de ska orka hela dagen. Antingen på förmiddagen eller eftermiddagen beroende på när man har sin lunch-tid. Bra mellis är frukt, smörgås något att dricka (ej coca-cola eller liknande).
Myggmedel? Myggorna verkar ha vaknat igen. I alla fall på Skåreberget.
Vattenflaska!
Målvaktshandskar
 finns i lagväskan, men man får gärna ta med sina egna.

Matschema + matchschema finns på cupens hemsida: 
https://sites.google.com/view/10-ringarnas-cup



/Ledarna
Lag vit: Lars och Malvin
Lag grön: Linus och Christoffer
Lag gul: Johan, Kjell, Erica, Olle, Kristian

1 vecka kvar
2023-07-29 10:13

Hej!
Om en vecka, 5-6 augusti, är det som bekant dags för oss att arrangera Värmlands största
fotbollscup för 10-åringar! Under helgen har vi inte enbart möjlighet att ge våra barn en
härlig fotbollsupplevelse utan också dra in en rejäl grund till resp lagkassa. Det är en
angenäm men krävande uppgift, därför är det viktigt att vi alla hjälps åt under hela dagen –
från den förberedande morgonen till att plocka ihop på kvällen. Lördag som söndag.
De flesta av oss tillhör en specifik arbetsgrupp och kommer att få mer detaljerad info frånresp gruppansvarig, men gemensamt för alla grupper är att minst en förälder/barn samlas kl.07:00 vid entrén till Ilanda på lördag morgon. Det finns grupper som behöver ses tidigare, så stäm av det med resp gruppansvarig.
Vi börjar med att ”checka in oss” genom att skriva ner det telefonnummer där man finns
tillgänglig på listan som finns i infotältet (entrén till IP). Det är viktigt att alla fyller i detta när
man kommer så vi kan nå varandra under dagen. Listan kommer att finnas i informationen
hela dagen. Strax efter kl.7 följer en kort samling likt förra året för att se till så alla grupper
har den personal som behövs. Utgå ifrån att alla kommer behövas under morgontimmarna.
Samlingstid på söndag bestäms i resp grupp.
En del arbetsgrupper kommer att ha ojämn belastning under helgen, t ex parkering och grill,
så räkna med att hugga i där det behövs. Alla bör räkna med att ha minst en förälder
tillgänglig under hela lördag och söndag. Likt på Genrepet – kom till infotältet och säg till om
er grupp behöver hjälp eller om du finns tillgänglig att rycka in i någon annan grupp.
Lika viktigt är det att vi alla hjälps åt att plocka i ordning när matcherna är slut för dagen. Likt
på morgonen ses vi vid infotältet för att fördela städ, plock och summera dagen. Om alla
hjälps åt lär detta gå fort.
Det kommer vara oerhört mycket bilar på Ilanda denna helg så välj cykeln eller
promenaddojjorna. Parkera ev cykel vid cykelställen som finns runt idrottsplatsen, finns
också gott om cykelställ mellan Ilandaskolan och fotbollsplanerna. Detta är viktigt för att
utryckningsfordon vid behov ska ha möjlighet att ta sig fram. Entréerna måste vara fria från
cyklar.
Om ni har frågor eller funderingar kontakta er gruppansvarig eller Jessica Johansson F13 070-567 09 36 eller Johan Larsson P13 070-100 87 26.
Nu ser vi fram emot en riktigt härlig helg tillsammans!


Hälsningar projektgruppen för 10-åringarnas